Inredningsuppdraget; Den gamla skolan nu redo för inflytt


 

(null)

Ljuset i den gamla gymnastiksalen och det gröna köket !  Är tacksam för att jag under mina studieår ( Inredning på Växjö universitetet samt åren på arkitekturskolan i Sthlm) lärde mig mycket om designhistoria samt bygglov ! Att renovera ett Kmärkt hus är en spännande resa! Att utgå från lagen (1998:805)  är både prövande och utmanande men roligt! Huset/skolan är ritad av arkitekten Ivar Tengbom.

"Byggnader, som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller som ingår i ett bebyggelseområde av denna karaktär, får inte förvanskas." 

Jag hjärtar ljuset samt skuggspelet i den gamla skolan! Att skapa mjuka övergångar i ljussättning var viktigt samt även bevara den stora porten och dörren !


Inredningsplanering till kund. "Den Gamla Skolan" Anno 1910  Den K-märkta gymnastiksalen med 7 meter i takhöjd har byggts om till lägenhet, ny planlösning , 3 sovrum, kök i grönt , belysningsplan som flörtar med den dåtida historien av vad salen en gång användes för, med ny brandsäker ljussättning,  golvet har lagts om och med tidsenliga småspröjsade fönstren med nyromantisk stil har detta projekt tagit form och nu redo för att bo i! 

Med sol Åsa 





















Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback