Besök på Underbara ICE Hotel i jukkasjärvi


(null)

Innan vi begav oss till Norge och Lofoten så stannade vi till i jukkasjärvi! Där ligger ishotellet som länge varit på min Bucketlist! Ute var det +29 gr och inne på ishotellet -5. Så det var en passande dag att gå in och svalka sig! 

ICEHOTEL 365 gör att man kan uppleva ICEHOTEL året om. Men det klassiska ishotellet som byggs upp varje år finns kvar. Året runt byggnaden innefattar ett isgalleri, en isbar som serverar champagne (bland annat) och konstsviter samt lyxsviter. ICEHOTEL 365 drivs av solenergi under sommaren, så med andra ord så kommer midnattssolen att hålla isen kyld.

(null)     

När jag besökte ICEHOTEL så fick jag se alla lyxsviterna som är helt otroliga. Tänk så mycket det går att göra med is! Det är fantastiskt. Jag besökte också konstsviterna som även de är väldigt välgjorda och fina. Men om jag skulle bo på ICEHOTEL nångång så hoppas jag att det blir i en lyxsvit – där har man även eget badrum och en relaxavdelning i anslutning till rummet och det låter väl inte alls tokigt!

(null)

All is och snö kommer direkt från Torne älv och varje vår så lyfter de ut isblock från den frusna älven som de sedan sparar till kommande år så att de kan bygga upp det klassiska ishotellet. Älven är hela 520 kilometer lång och rinner från de gamla fjällen i väst, till kusten i öst för att sedan mynna ut i Bottenviken. Det är Sveriges största nationalälv och är helt unik. På sommaren när hotellet börjar smälta så rinner vattnet tillbaka till älven – det är en cirkel som aldrig tar slut. Älskar detta koncept och kändes så fint att äntligen få uppleva detta live! Så om du har vägarna förbi detta ställe, så får ni absolut ej missa det! Med Sol Åsa 

(null)










Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback