Fred Perry retaildesign av KYD är nu verklig


 
I slutet av april startade en väldigt kul och kreativ resa för KYD. Tack vare GSL så fick KYD i uppdrag att hjälpa till från första skiss till final touch att designa nya Fred Perry butiken på Södermalm i Stockholm. Efter första mötet var att skapa en känsla och ta fram materialval och koncept till retailen.
Jag ville då skapa en känsla av Södermalm/söderkis kontra Engelsk sportkille. En känsla av sportigt med ändå bohemiskt. Valet föll med att först göra en bra grund, som en vit målarduk. Ett grått cemetgolv, måla väggarna vita och bygga upp en ny vägg samt sätta in dörrar där det var öppna ytor. Skissningen satte igång och jag med nära samarbete med projektledaren för GSL bolla fram ett moodboard och produktcollage som skulle vara en bra inspiration för skissunderlaget. Sen var det bara att sätta igång och visualisera och skissa fram butiken i 3D, allt skulle ritas in för att skapa en levande känsla till VDen. 
 
Lite detaljer från butiken
Foton från den färdiga butiken. 
 
Bilder på tennisspelare, England, Industrilampor mm snurrade runt i huvudet dag som natt, men HEJ va kul allt kändes. Jag bara älskar då man kommer in i en kreativbubbla. Efter skisserna fått ett OK från London var det bara att börja fixa från idé till verklighet. Hyllor, bord, disk, tyger, möbler skulle beställas in. Jag la detta i inköparens händer men vart ansvarig för att fixa med tavlorna som skulle specialbeställas till väggarna (tack underbara pappa och storebror Johan för er hjälp/tips ang detta), även en logga som jag såg framför mig skulle hänga ovanför disken skulle tas fram. Jag ville här skapa en 3D känsla och något som ingen sett innan. Vilket material skulle det tas fram i; tyg, metall, järn. Tankarna gick på högvarv men till slut kom jag på; HÖNSNÄT och efter lite letande och fixande kontaktade jag en hönsnätkonstnär (ja det finns faktiskt en sådan) som fick ta sig ann att göra en stor krans som varumärket i guld. Dert skulle bli lite som pricken över i:et. Nu är butiken öppen och nästan allt är på plats.och jag är så glad att fått vara en med på denna resa, lite av en dröm som precis slagit in.... Med solskens värme/Åsa
 
 
3D skisser av KillingYourDarlings
 3D skiss i fågelperspektiv
Första utkast på Moodboard såldes in efter det vart det skissande.
 
 
PS. Tack för ALLA som inspirerat och hejat på under denna resa, ni som ALLTID kommer med fina glädjerop till KYD och finns vid min sida. Er är jag evigt tacksam för. 
 
Foton av och tillhör KYD - KillingYourDarlings 
 



Kommentarer
Postat av: Emma

Hejaheja! Du är heeelt fantastisk! SNYGGT!

Svar: tack rara fina Emma
Åsa None

2013-08-27 @ 16:00:17
URL: http://www.emmaericas.blogspot.se
Postat av: Emelie

Det blev verkligen ett jättefint slutresultat!!! Tummen upp för grymt jobb :) Kram

Svar: Tack snälla du. Kramen Åsa
Åsa None

2013-08-27 @ 18:25:06
URL: http://www.utoin.se/blogg
Postat av: Susanne

Määäähhhhhnnnnn så snyggt! Kransen i hönsnät är sååå häftig. Ser fram emot att få se den live, o allt det andra förståss 😊 Stort grattis! 👏

Svar: Tack snälla rara Susanne.
Åsa None

2013-08-27 @ 18:43:32
URL: http://ordningssamtkaos.se
Postat av: Emma ★ mamma till Olivia

Vad fint! Vilket underbart projekt att få arbeta med.

Svar: Ja det var en dröm som gick i uppfyllelse :)
Åsa None

2013-08-28 @ 08:09:44
URL: http://familystories.blogg.se
Postat av: Emma Johansson

Grymt kul! Och grymt snyggt! Måste kolla in butiken!

2013-08-28 @ 12:19:29
URL: http://whatdecoratesmyday.blogg.se/
Postat av: Anonym

Riktigt snyggt! :) Stort Grattis!

Svar: tackar och niger:)
Åsa None

2013-08-29 @ 21:44:57
Postat av: Anonym

Riktigt snyggt!! Stort grattis :)

Svar: Tack snälla
Åsa None

2013-08-29 @ 21:45:27
URL: http://sriwanna.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback