Där trollen klättrar i bergen - Underbara Norge


Lika majestätisk som enligt deras namn Bispen (biskop), Kongen (kung) och Dronninga (Queen) sträcka ut sina snötäckta toppar mot himlen. Mellan de tre bergen Stigfossen vattenfallet rasar med hela 180 meter. Bara några kilometer bort börjar den berömda Geirangerfjorden, som 2005 utsågs till UNESCO Naturunder. Rätt i mitten av denna spektakulära landskap i västra Norge hittar du Trollstigen, ett pass som slingrar sig upp i bergen gör elva snäva hårnålskurvor och nå en höjd av så mycket som 852 meter. Förmodligen är det en kombination av naturliga skådespel och det faktum att en del av vägen är huggit direkt in i berget som gör Trollstigen en av landets mest kända turistattraktioner i dag. Och sen ett storskaligt arkitektoniska projekt har fungerat som en magnet locka besökare från hela världen till regionen. Efter en sju år byggtiden var öppnandet av "Trollstigen Statens Turistbyrå Route" firade i juni. Det omfattande projektet omfattar olika strukturer inklusive ett turistcentrum komplett med restaurang, broar, gångvägar och tittar plattformar, alla av dem erbjuder fantastisk utsikt över bergen och det omgivande karaktäristiska fjordlandskapet. Från början hade arkitekterna en klart definierad kort. Eftersom fokus var att fortfarande klart på den naturliga skådespel arkitekturen i sig inte vara alltför iögonfallande, med tanken är att det smälter subtilt i omgivningen utan att stjäla showen från landskapet. Detta ingalunda lätt uppgift placerades i händerna på en lokal arkitekt kontor som de ansågs ha den bästa möjliga förståelse för hur man bädda in arkitekturen i ett typiskt norskt landskap.

Åh vad jag vill beundra detta projekt och bege mig hit till Trollstigen nu. Har alltid velat åka just till denna plats men nu är längtan ännu störra då arkitektur och naturen går hand i hand. Någon som vill med. Med sol/åsa Bilder via reiulframstadarkitekter

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, vill GÄRNA med haha! Det är otroligt vackert. Vi gjorde en liknande semester för några år sedan och det är verkligen breathtaking! (Ja, vår semester var att se landskapet och klättra lite i berg, men ungefär där Trollstigen är)

Svar: Anonym - du måste ju säga vem du är annars kan det vara svårt att veta vem jag ska bjuda med mig på resan:) Så fantastiskt fint. Jag vill leta efter Trollen där...Verkar som ett sagoland...
Åsa None

2012-09-23 @ 20:20:02
Postat av: Åsa

Anonym - du måste ju säga vem du är annars kan det vara svårt att veta vem jag ska bjuda med mig på resan:) Så fantastiskt fint. Jag vill leta efter Trollen där...Verkar som ett sagoland...

2012-09-23 @ 20:55:22
URL: http://killingyourdarlings.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback