Blå blå känslor - Idag är det mycket blått på tapeten


Idag inspirerard jag av f'rgen blått, en av mina absoluta favorit kulörer. Blått har en rogivande effekt. Det är en färg som får oss att andas lugnare och blinka mer sällan. Färgen sägs främja kreativitet och blåa rum upplevs ofta som rymliga. Färgen förknippas med sanning, ärlighet, inspiration och kreativitet,lugnet, introspektion, ensamhet och kylighet. Blå färg passar bra vid inredning av väntrum, på kontoret, i studierum, i badrummet, i områden där det är mycket varmt, i meditationsrum eller vilorum. Varmt blå färger har lite rosa i sig och passar bättre i svala länder, då de tillför värme till rummets inredning. Klara blå färger är vanligen varma och passar mycket bra tillsammans varmt rosa och gräddvitt, speciellt i ett annars kallt rum. Varmt blå kan fungera tillsammans med orange i små mängder. En varm blå färg kan ibland få andra färger att blekna och se tråkiga ut. Färgen passar däremot mycket bra tillsammans med crèmefärgat.Svala blå färger passar bra med färger som ligger nära dem i färgcirkeln, exempel limegrönt, turkost och smaragdgrönt. De passar även till kontrastfärger som lila. Jag kanske mest förknippar blått likt havet och himlen, det är frihet för mig. Med sol/Åsa
Bilder Pintrest
 



Kommentarer
Postat av: snie.blogg.se

åhhh jag som ÄLSKAR kuddar...men tror inte en endaste till får plats i min soffa..haha. tycker den var superfin.

åh tack så mycket!

Svar: Ja visst var de fina, kuddkrig med sverige:)
Åsa None

2012-07-11 @ 11:11:22
URL: http://snie.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback