KARLATORNET - en "skyhög" design i Göteborg



Ni som känner mig vet att jag hjärtar Göteborg! Det är något speciellt med den staden likt Gotland som känns hemma för mig. En stad jag håller nära hjärtat mitt. Det var därför extra kul att läsa att Göteborg nu ska få sin första riktiga skyskrapa som också blir Nordens högsta byggnad - KarlaTornet.




 Byggnaden blir 266 meter hög och dess placering på Lindholmen gör att dess siluett kommer att vara synlig både från älven och från stadens centrum. Ola Serneke, VD och grundare till Serneke Group, är själv initiativtagare till projektet.

Karlatornet är en del av stadsdelen Karlastaden som totalt kommer bestå av 10 kvarter med bostäder, kontor, handel och service.  I visionen framgår det att området ska utformas på ett sätt som helar staden, möter vattnet och stärker den regionala kärnan. Karlastaden och skyskrapan kommer att utvecklas i denna anda. Avsikten är att skapa en välintegrerad stadsdel som är hållbar i såväl ekologisk, ekonomisk och social bemärkelse och som lever hela dygnet, alla dagar.


Med anledning av det omfattande byggprojektet gjorde man en arkitekttävling i samråd med Stadsbyggnadskontoret i Göteborg och Älvstranden Utveckling AB. Tävlingens vinnare blev den amerikanska arkitektbyrån Skidmore, Owings & Merrill (SOM) som ritar skyskrapan. Men lika stor del i vinsten har deras samarbetspartner - den välrenommerade danska arkitektbyrån Entasis, vars ansvarsområde var planläggningen av Karlastaden. KYD älskar denna arkitektur och känns som det kommer bli en fin utsikt över älskade Göteborgs inlopp och havet!  Kika in klippet här; https://m.youtube.com



Med sol Åsa 

Foton; Serneke



Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback