KYD trendrapport från Nordiska Trädgårdar 2015



Ute regnar det småspik från himlen och inatt ställde vi om klockan till sommartid men inget vårtecken är så soligt och doftande fint som Trädgårdsmässan/Nordiska Trädgårdar. Under fyra dagar möter 375 trädgårdssällskap, firmor och plantskolor tiotusentals besökare. I år fick KYD även äran att agera stylist och inredare till fina företaget Nelson Garden! Pyssel och trix bland blomstrande blommor och gulaste citronträd! 

Jag tog även med mig kameran och skuttar runt i C och B hallen för att fånga in och dela med mig till er av de nyaste trenderna samt även ge er lite sommarfeelings mitt i regnet! Hoppas ni gillart!


En doft av Pelagoner, jord och frukter slås jag  av då man skuttar fram här och ögonen vilar sig på allt från lökar, fröer, utemöbler, sommarträdgårdar .



Här mixas fina utställningar ihop med företags montrar och någon pratar om odling uppe på scenen! Här kan man ta del av  ”Rum utan ramar” skapad av sju organisationer som stödjer stadsodling och ”gerilla gardening”. Just detta är och har varit en rådande trend många utställare tar till vara på! Även den traditionella balkongtävlingen med elva duktiga kreatörer visade sin vision om ett paradis på husfasaden. En mix av olika stilar där alla får sin egna favorit! 

De trender som jag mest tog in från mässan i år är; 

- Odla Livsmedel! En av mässans största trend är att vi ska odla ätbart överallt där chans finns att göra det! "Nyttoträdgården" den som tidigare kallades för köksträdgården har fått en stor efterfrågan och folks medvetenhet och vilja om närodlat har blommat upp enormt! 

- Vårens hetaste trend inom plantering är att blanda blommor, grönsaker, bär och örter i krukorna! 

- Amplar - "Hänger" ni med i trenden 2015! Det råder inte direkt några tvivel om att amplar är säsongens finaste darling i hemmen och uterummen! I år vill vi även hänga föremål likt vaser och fina krukor i grupper! En höjd i rummen och lyfta upp växterna från golv och fönstret brädan! 

- "Inred ute som inne"! Skapa lika fina oaser inne som du har ute! Här sätter endast fantasin gränser. 

- Att odla bär i olika former! För hur fint vore det inte att plocka blåbär, tranbär inför sommarns frukostar! 






- Som de senaste åren så har stadsodling varit i fokus, så även i år! Här finns fröer och lökar att köpa med sig, fina odlingsredskap och även smarta lösningar av nedbrytbart krukor mm samt produkter som ej tar plats då säsongen tagit slut! Ihopvikbara krukor och fina färger! 

- Kulörerna på mässan går i Blått, gult och grönt! En skön mix av de rådande trenderna inom just färger nu! Mina ögon stannade extra mycket till i blåa balkongmontern samt marrakech golvet i grönt i en annan ! För en sekund flyttades jag bort till sydligare breddgrader och känslan av sommaren ljumma vindar! Mysigt som bara den!

- Jag fann även att söta insektsholkar blivit mer och mer populärt! Att vi hjälper naturen lite på traven då det kommer till pollinering! 




Nu dax att bära med mig mitt nyinskaffade citronträd jag bara älskar och bege mig hem och planera sommaren och våren med blomstrande och ätbara Finingar!  Med Sol Åsa 


Foton av och tillhör Killinyourdarlings / Åsa Gramén





Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback