Grå väggar - som en hitlåt som blir en klassiker i hemmen


En av de allra vanligaste frågorna jag just nu får som inredare när det kommer till kulörer är "-Vilken färg i grått ska man ha på väggarna"! Och visst har den gråa kulören fått ett uppsving de senaste åren men den är även tidlös klassisker och här i Norden fungerar den magiskt fint i vårt skandinaviska ljus! 

Då mitt hjärta slår extra mycket för företager Kalklitir och dess färger likt Luto Primo mm så brukar jag ge det som förslag men om man vill ha en mer slät yta så föredrar jag att utgå från Alcros och Beckers paletter! Deras färgkartor är magiskt fin! 

Det bör även förtydligas att foton på gråa väggar är svårt att exakt kunna ge exakt NCS nr utifrån - ljuset faller olika i varje rum och att endast se en bild på en vägg via ex datorskärmen/Instagram i smartphonen är väldigt svårt . Så ger er lite olika nyanser som KYD tycker  extra mycket om; 

- Alcro och dess serie Ad.Grey. En underbar palett som jag ofta använder! Se nedan;


- Kaklitir med dess gråa kulörer! Jag hjärtar deras sätt att få väggen levande och känns lite som man tagit en bit av Gotland och målat väggen med över dem. 

Kalklitir i fina kulörer av kalk.

- Beckers har en fin Kulörpalett med vackra gråa nyanser. 




- De kulörena som slutar mef N som i Niklas likt 1500-N, 1000-N eller 0500-N. Alla är brutna vita som drar mer eller mindre åt gråa hållet och blir fina med vita lister mm intill. 



Foton lånade från Pinterest, Alcro, Kalklitir och Beckers



Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback