Oslo i världsfokus just nu - Bjuder på en norsk Pärla



Idag startar skid VM i Oslo och jag kommer sitta framför underbara
Vinterstudion och heja fram våra svenska åkare. Oslo och Norge ligger mig
nära hjärtat då jag tycker detta land och stad är väldigt fint.
En av de mest imponerande byggnaderna i Oslo är Operahuset.
Norska Operan, ligger som ett isberg längst utmed fjordkusten.
Det är en arketektiskt pärla som osar av stolthet och storhet.
Har både upplevt denna plats i varm sommarsol och iskall vinterköld.
Operan är ritad av det världkskända arkitektkontoret Snøhetta som
vann en arkitekttävling år 2000.
Bygget stod färdigt vintern 2007–2008.
Invigningen skedde 12 april 2008. Byggnaden är på 38 500 m² fördelat på ca 1 100 rum,
varav två stora salar. Kostnadsramen var på 3,9 miljarder norska kronor.
Idag startar skid VM i Oslo/Holmenkollen och jag kommer sitta framför underbara Vinterstudion och heja fram våra svenska åkare. Oslo och Norge ligger mig nära hjärtat då jag tycker detta land och stad är väldigt fint.
En av de mest imponerande byggnaderna i Oslo är Operahuset.  Norska Operan, ligger som ett isberg längst utmed fjordkusten.  Det är en arketektiskt pärla som osar av stolthet och storhet.
Har både upplevt denna plats i varm sommarsol och iskall vinterköld.  Operan är ritad av det världkskända arkitektkontoret Snøhetta som  vann en arkitekttävling år 2000.
Bygget stod färdigt vintern 2007–2008.  Invigningen skedde 12 april 2008. Byggnaden är på 38 500 m² fördelat på ca 1 100 rum, varav två stora salar. Kostnadsramen var på 3,9 miljarder norska kronor.
Tjingeling /Åsa BIlder tagna Dec 2010



Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback